Adversity Often Leads To Prosperity

Adversity Often Leads To Prosperity

اولين آزمايش بالينی درمان نابينايی با سلولهای بنيادی جنينی :

اولين آزمايش بالينی درمان نابينايی با سلولهای بنيادی جنينی :

گروهی از دانشمندان آمريکايی موفق شدند در اولين درمان بالينی با سلولهای بنيادی جنينی، قدرت بينايی را در دو فرد نابينا بهبود بخشند.
پزشکان دانشگاه کاليفرنيا موفق شدند در يک آزمايش بالينی با سلولهای بنيادی جنينی به نتايج شگفت انگيزی در درمان دوبیمار که از نابينايی رنج می بردند دست يابند .
تا پيش از اين، سلولهای بنيادی انسان که نخستين بار، بيش از يک دهه قبل کشف شدند روی مدلهای حيوانی استفاده می شد .
اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: "اين تحقيق بسيار دلگرم کننده است اما بسيار زود است که بگوييم به يک درمان واقعی دست يافته ايم ."
تابستان گذشته، اين دو بيمار که به دو دليل مختلف بينايی خود را از دست داده بودند در يک چشم يک پيوند شبکه ای دريافت کردند. به طوريکه در طول دوره درمان به کره چشم اين بيماران 50 هزار سلول شبکه ای تزريق شد. اين سلولهای شبکه ای در آزمايشگاه با استفاده از سلولهای بنيادی جنينی کشت داده شده بودند .
پس از گذشت چهار ماه، هر دو بيمار علائمی از بهبودی را نشان دادند، با وجود اين، از نظر قانونی همچنان به عنوان نابينا شناخته می شوند .
نتايج اين تحقيقات که در مجله علمی لانست منتشر شده ، از اين نظر حائز اهميت است که اين سلولها به غشای چشم پيوند زده شدند باوجود اين هيچ علامتی از رد پيوند يا رشد تومور مشاهده نشد .
خبر اين مطالعه دو ماه پس از اين منتشر شد که Geron Corporation ، شرکت پيشرو در تحقيق درباره سلولهای بنيادی اعلام کرد که اولين آزمايش بالينی خود با سلولهای بنيادی را متوقف کرده است .
اين دانشمندان اکنون در تلاشند تا درمان را در فازهای نخستين بيماری انجام دهند تا ميزان اثربخشی بينايی مرکزی را مورد ارزيابی قرار دهند .
براساس گزارش اينديپندنت، همچنين در آزمايش مستقل ديگری، درمان مشابهی روی يک بيمار 34 ساله انگليسی انجام شد .
در اين مورد، جمعه گذشته پزشکان بيمارستان چشم مورفيلد لندن سلولهای بنيادی جنينی را به چشم راست اين بيمار که از بيماری "استارگاردت" (شکل وخيمی از تخريب ماکولا) رنج می برد پيوند زدند. اين بيمار نيز از نظر قانونی به عنوان نابينا شناخته     می شود .
شرکت ACT چند ماه پيش مجوز سازمان غذا و داروي آمريکا را براي شروع آزمايش باليني استفاده از سلول‌هاي بنيادي جنيني انساني براي درمان نوعي از نابينايي دوران جواني به نام بيماري استارگاردت و نيز بيماري دژنراسيون ماکولا در سالمندي گرفته بود.
به گفته سخنگوي شرکت با انتخاب بيماران، آزمايش باليني در آينده نزديک آغاز خواهد شد تا مشخص شود آيا اين شيوه مي‌تواند به جلوگيري از نابينايي در اين افراد کمک کند يا نه؟ به گفته کارشناسان اين آزمايش‌هاي باليني قدم مهمي در مسير برآورده‌کردن يکي از بزرگ‌ترين نيازهاي پزشکي، يعني درمان نابينايي‌هايي است که به روش‌هاي ديگر قابل درمان نيستند.
دژنراسيون ماکولاي دوران سالمندي از شايع‌ترين علل غيرقابل بازگشت نابينايي در افراد بالاي 55 سال است.
بيماري استارگاردت نيز با نابودي لايه سلول‌هاي رنگدانه‌دار شبکيه چشم به نام «اپي‌تليوم رنگدانه ای شبکيه» (PRE) باعث نابينايي مي‌شود و بعد از آن تخريب سلول‌هاي گيرنده نوري در شبکيه چشم که نور را شناسايي مي‌کنند هم رخ مي‌دهد.
بيماران اغلب محوشدن ديد، اشکال در ديد در محيط‌هاي کم‌نور و نهايتا نابينايي کامل را تجربه مي‌کنند.اگر جهش ژني مسوول ايجاد اين بيماري در دو والد اتفاق افتاده باشد، استارگارت در كودكانشان بروز مي‌كند.
شيوه درماني با استفاده از سلول بنيادي توانسته ‌است در حيوانات با ايجاد تعداد فراواني از سلول‌هاي PRE- اولين سلول‌هايي که در بيماري استارگاردت نابود مي‌شوند ـ ديد آنها را به حال طبيعي درآورد و اثر جانبي منفي هم نداشته است.

 

 

منبع: ایزان آرپی


نظرات شما عزیزان:

هومان
ساعت15:42---9 اسفند 1391
درمان استارگارت در ایران
پاسخ: سلام هومان جان خوبی؟ راستش خیلی منظورتو از این دوکلمه نمیتونم متوجه بشم ولی اگه منظورت اینه8 که اطلاعات جدید در مورد این بیماریه باید بگم که خودمم خیلی در مورد این بیماری نمیدونم ولی میدونم شباهتای زیادی با آرپی داره با این تفاوت که آرپی زاویه دید رو کم میکنه و محدود میشه ولی اشتارگات باعث تخریب دید مرکزی میشه. با آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما


هومان
ساعت15:41---9 اسفند 1391
درمان استارگارت

غلی مراذی
ساعت4:48---4 بهمن 1391
من از بیماری ماکولای چشم رنچ میبرم چنانچه درمان توسط سلولهای بنیادی وجود داشته باشد حاظر به انجام ان داوطلبانه روی چشم خود میباشم
پاسخ:سلام علی جان من میدونم و درکت میکنم که ممکنه چقدر از بیماریت رنج ببری و خسته شده باشی ولی درمان باسبولهای بنیادی پیشرفت خوبی داشته و و مطمئنا از اینم بهتر میشه پس کمی صبر و توکل به خدا راه رو برای رسیدن به درمان راحتتر و قابل تحملتر میکنه سلامت و سربلند باشی


قدمپور
ساعت14:57---29 شهريور 1391
با سلام و خسته نباشيد ، بنده داراي پسري هستم 10 ساله كه به گفته پزشكان به بيماري اشتارگارت مبتلاست ، تو را خدا آيا درماني براي از بين نرفتن بينايي ايشان وجود دارد ، در حال حاضر با استفاده از عينك بينايي خوبي دارد ، آيا ممكن است در اثر اين نقص ( اشتارگارت ) عضو ديگري از ايشان ناقص شود بسيار ممنونم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: کورش کریمی ׀ تاریخ: دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:رپی,آر-پی,درمان آرپی,دلنوشته,شب کوری,درمان شب کوری,رتینیت پیگمنتوزا,سلول های بنیادی,درمان آرپی,رتینیتیس پیگمنتوزا,retinitis pigmentosa,rp,retinitis pigmentosa,, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درباره وبلاگ

سلام... به وبلاگ من خوش آمدید. من کورش هستم امیدوارم همه به آرزوهاشون برسن و همه چی روبراه باشه...


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , goodnight.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM